خانه > نسوان جماعت, دردسر های اکتسابی > بوی تعفن مردسالاری

بوی تعفن مردسالاری

ازآن شبهایی ست که دلم می خواهد فقط بنویسم، می دانم این فوران درونم از کجا می آید اما دلم می خواهد بی هیچ پیش زمینه ای فقط بنویسم تا آرام بگیرد این زن ِ درونم که چه بهتر که زن شدم، واین بار برخلاف همه ی نوجوانی ام که دلم می خواست پسر می بودم و رها، این بار معنی آن خواستن ها را می دانم وآن روزها حقوق زن و مرد را نمی شناختم و دلیل این آرزو را نمی دانستم! این بار شادم که زنم، که می دانم چیزی از جنس مذکر کم ندارم و هربار که طعنه هایی از اطرافم می شنوم که رشته اش مردانه است و زن را چه به این چیزها بیشتر قدرت می یابم در مسیری که گام برداشتم، و جالبی ماجرا این است که همین رشته آنقدر گسترده هست که بتوانم سرویس خواب کودک طراحی کنم و بلکه کوته فکران این جامعه ی مرد سالار کمی دلشان خنک شود اما نمی دانم چرا و یا شاید خوب می دانم که مزاجم با این قبیل طرح ها خوش نمی آید، نه اینکه فکر کنید مشکلات روحی روانی دارم، نه! اما هرچه را که دوست داشته باشم انجام می دهم و کل زمان بندی پایان نامه یک بار هم اندیشه نکردم جعبه ابزاری که طراحی می کنم فقط و فقط مختص یک جنسیت است، بلکه خودآگاه یا ناخودآگاه به سمتی رفته ام که هیچ بنی بشری نتواند جنسیت برای طرحم مشخص کند! و متأسفم برای خودم و همه ی زنان سرزمینم که بوی تعفن مردسالاری از اجدادمان این سرزمین را پر کرده و هنوز هم که هنوز است رهایمان نکرده، هرچقدر هم که با مردان روشنفکر و مدافع حقوق زن آمد و شد کنیم باز هم هستند مردهایی که حیفم می آید اسم مرد رویشان بگذارم، همان طور که آه می کشم وقتی به زن می گویند ضعیفه! و یا اگر هم عقل به خرج دهند و نگویند اما به چیزی جز ضعیفه نگاهش نمی کنند، موجوداتی که وجودشان را از هر بعدی نگاه کنی به زن بهایی نداده اند! مسائل جنسی شان که از همان هفت آسمان بخورد توی سرشان، و آنقدر برایم حقیر هستند این جماعت «سالار» که وقتم را تلف نمی کنم که در این مسائل بگویم چنین و چنان! تفسیر حقوق مساوی و نقش زن هم را که اصلاً حرفش را نزنم سنگین تر است، و قضیه فیثاغورث و انتگرال و ریاضی مهندسی توضیحشان دهم راحتتر یاد می گیرند! همه ی اینها به کنار و چشم پوشی می کنم از بلایی که این قبیل مردان سر زنانشان در می آورند و چشم هایم را می بندم از سکوتی که زنان ناآگاه سرزمینم به ناچار دچارش شده اند، از ظلمی که موروثی نصیبشان شده… همه ی اینها به کنار، اما اگر مسیر شغلی و اجتماعی ام در جایگاهی نیست که بتوانم دفاع کنم از مظلومانی که به اجبار سالارشان شده اند، همین نوشتن ها آرامم می کند، همین حمایت از زن درون من می شود حمایت از زن درون همه ی زنان سرزمینم…

  1. 12/25/2010 در 13:00

    اگر اشتباه نکنم یک حدیث باید باشد که می گوید(نمی دانم از کیست) : وقتی ظلمی اتفاق می افتد علاوه بر ظالم،خود مظلوم و کسانی که در برابر آن ظلم سکوت می کنند-کسانی که می بینند اما دم بر نمیاورند-گناه کارند .
    این مشکل متأسفانه خیلی سخت جانی می کند اما به نظرم خیلی شرایط نسبت به قبل عوض شده اما صورت خوبی هم هنوز ندارد یعنی من کلاً با این قضیه مشکل دارم که زن را از خانه در آوردی و حقوقی که فکر می کند را به او دادی و از طرف دیگر در جامعه به نحو بدی از او استفاده کنی،باز هم می شود آزادی دادن یا مردسالاری نداشتن ؟
    به نظرم این قضیه دچار یک حقه ی اجتماعی دارد می شود یعنی از صورت بد مردسالاری دارد به یک صورت به ظاهر زیبا تبدیل می شود اما باطنش از مردسالاری کثیف تر نباشد بهتر نیست،این رو به عنوان یک مردی که در جامعه حضور دارد،در محل کار با خانوم ها همکار بوده،جو جامعه ی ما نه تنها بهتر نشده که اگر خیلی خوش بگوییم بدتر نشده!یه جورایی انگار سر زن ها رو یک ور دیگری کلاه می گذارند،مثل بچه هایی که بزرگ شدند و دیگر با آب نبات نمی شود سر کارشان گذاشت حالا با چیزهایی که کمی بزرگ تر و دهان پرکن تر است و الا همچنان عدم اعتماد به زن ها وجود دارد،زن ها را اگر استخدام می کنند معمولاً به خاطر حقوق کمتر است نه توانایی هایشان،اگر جایی می خواهندشان نمی دانم جز شرایطش می شود خانوم خوش چهره ی خوش تیپ نهایتاً برای منشی گری،یعنی دید همان دید است ولی کمی بزک شده .
    البته این موضوع خاص کشور ما نیست اتفاقاً در این مورد ما مدل بد برخی کشورهای پیشرفته رو گرفتیم یعنی آنجا که زن می تواند قدرت نمایی کند دورش نگه می داریم-جای خوب قضیه-و آن جایی که می تواند جلب مشتری و …کند-صورت بد-زن هارا در صف اول قرار می دهیم .
    مشکلات فرهگی بسیار است!باید سطح آگاهی بالا رود برای همه ی زن ها .
    پرچونگی شد،ببخشید

  2. Derakhtak
    12/31/2010 در 19:11

    قلب و مغز آدما جنسیت نداره…

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

