ادعای دانایی

اصولاً از اینکه احمق فرض شوم زیاد خوشم نمی آید، حداقل در مسائلی که اطمینان بالایی دارم از اینکه نادان نیستم! و هم چنین از گفتنِ نمی دانم ابایی ندارم و آنقدر برای خودم شخصیت قائل هستم که به جای یک نمی دانم ناقابل آسمان و ریسمان ببافم و آن نمی دانم را به ساعتها وراجی بی محتوا ترجیح می دهم. اما گاهی می شود که مخاطب به عمد تو را نادان فرض می کند و آنچه که می دانی را بارها توضیح می دهد که شاید برای خودش مطلب جا بیفتد! من که دلیلش را نفهمیدم. عمق فاجعه تا کجاست که طرف می داند نزدیک به 9 سال است به طور جدی طراحی می کنم، 4سال هم با دنیایی سر و کله زده ام که فضا سازی و تجسم فرم ها از ابتدایی ترین ملزوماتش بوده، و در واحدهای بسته بندی برای خودم کلی خلاق بودم در ابداع گسترده های بسته بندی و غیره و با همه ی اینها یک خط ِ تای ناقابل یک جعبه ی ساده را می خواهد به من تفهیم کند! و تازه هر از گاهی هم که در نهایت آرامش چند اصطلاح تخصصی برزبان میاورم کمی متعجب می شود و باز به گفتگوی بی محتوایش ادامه می دهد و من اینجور مواقع چه بحثِ کاری باشد و چه سیاست و یا اجتماع و یا حتی روابط ساده ی انسانی، معمولاً اگر چنین مخاطبانی داشته باشم زیاد خودم را زحمت نمی دهم که فریاد بزنم می دانم و یا عقیده ام چیست! بعضی افراد همان بهتر که در ندانم های خود معلق بمانند و من هم آدمی نیستم که برای کسی که این چنین در ادعای دانستن دست و پا می زند تلاش کنم که بداند.

از مادربزرگ خدا بیامرزم به یاد دارم که در مورد دانستن آدم ها این چند بیت را می خواند:

آن‌كس كه بداند و بداند كه بداند… اسب شَرف از گُنبد گردون بِجهاند

آن‌كس كه بداند و نداند كه بداند… بیدار كنیدش كه بَسی خفته نماند

آن‌كس كه نداند و بداند كه نداند… لنگان خَرك خويش به منزل برساند

آن‌كس كه نداند و نداند كه نداند… در جهلِ مُركب اَبَدالدّهر بماند

پ.ن:هر مخاطبی ارزش این را ندارد که بداند تا چه حد می دانم و چگونه می اندیشم، برای هرکسی قدر فهم و ظرفیتش هستم، بیشترش موجبات دردسر را فراهم می کند.والا!

 

  1. ترانه
    10/25/2010 در 07:57

    سلام:
    چه جلافتها!عجب آدمهایی هستند این دسته از افراد غیر قابل تحمل!البته تو این روزگار از اینجور آدمها کم نیستند که هیچ روز به روز هم زیادتر میشند.اینجاست که اون فرمول همیشگی به درد میخوره:گویند جواب…. خاموشیست! اما گاهی وقتها هم خاموش شدیم و … بس نکنند! به قول خودت:والا!

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

